Sono una studentessa di lingua l'Italiano

23 maart 2013 - Florence, Italië

Allereerst wil ik alle mensen bedanken die de moeite genomen hebben mijn vorige blog te lezen en voor de mensen die een reactie geplaatst hebben: super! Dank jullie wel! Alle reacties worden zeer gewaardeerd. De titel van mijn tweede blog ‘Sono una studentessa di lingua l’Italiano’ betekent letterlijk: ik ben een studente van de Italiaanse taal. Het feit dat ik de stad steeds beter leer kennen en nu ook de taal aan het leren ben, zorgt ervoor dat ik me steeds minder een toerist voel. Ik begin nu echt te beseffen dat ik hier woon. De eerste week school heb ik als ontzettend pittig en vermoeiend ervaren. Nadat ik mijn eerste weekend hier nog even goed afgesloten had met op zondagavond een etentje bij ‘the Hardrock Café Firenze’ met Guylian, Alec & Susanna (de dochter van de huisbaas van Guylian & Alec), stapte ik maandagochtend vol goede moed het klaslokaal binnen. Als een absolute beginner op mijn allereerste schooldag voelde ik natuurlijk een gezonde spanning… en dan komt de lerares binnen en begint gelijk in het Italiaans te ratelen. Huh? Pardon? Jep, tijdens de les wordt er alleen maar Italiaans gepraat. De opdrachten die gedaan moeten worden, worden in het Italiaans uitgelegd, evenals alle grammaticale regels. Dan moet je je voorstellen dat de grammatica al moeilijk is en dan ook nog in het Italiaans uitgelegd wordt. Serieus? Ja, serieus! Verder moeten mijn klasgenoten en ik veel praktijkgerichte opdrachten doen en met elkaar en tegen de lerares zoveel mogelijk Italiaans praten. Ik heb op dit moment twee klasgenoten, een ouder echtpaar uit Duitsland dat voor twee weken lessen gaat volgen. De grootte van de klassen kan snel veranderen, o.a. afhankelijk van hoeveel mensen zich inschrijven voor de taalcursus. De sfeer op school is gelukkig erg goed en de leraren zijn ook heel aardig en behulpzaam. Uiteindelijk denk ik ook dat bovenstaande methode de beste manier van lesgeven is. Je hoort constant Italiaans om je heen en dat zal natuurlijk alleen maar bijdragen aan het sneller onder de knie krijgen van de taal. Ik druk me alleen nog zwak uit als ik zeg dat het zo frustrerend is dat je iets wilt zeggen in het Italiaans, maar niet weet hoe en je dan niet af en toe lekker in het Engels kunt kletsen. Maandagmiddag, na mijn eerste les, heb ik meegedaan met een buitenschoolse activiteit. Er was voor de nieuwe leerlingen een rondleiding in het gebied rond de school georganiseerd. De rondleiding werd gegeven door Marco en opnieuw werd er alleen Italiaans gepraat. Hier stond ik echter versteld van mijn eigen kunnen (en ook voornamelijk van Marco’s ervaring en kundigheid), want ik begreep ongeveer de helft van wat hij zei. Gelukkig waren er ook twee mensen uit Zwitserland meegegaan die al redelijk goed Italiaans spraken en bepaalde dingen voor mij konden vertalen.

Afgelopen week was het weer behoorlijk wisselvallig. Maandag regen, dinsdag warmer en zon, woensdag regen, donderdag weer warmer en zonnig en vrijdag was het bewolkt, maar wel droog. Van de twee mooie dagen heb ik vanzelfsprekend goed geprofiteerd. Dinsdag ben ik na een lunch met Alec en Guylian naar Piazza Pitti gegaan en daar hebben we op het plein heerlijk de hele middag in de zon gezeten. Die avond troffen we Susanna en zij heeft ons, als ‘the local’ die ze is, meegenomen naar een leuk restaurantje. Het eten was super, molto bene! Donderdag ben ik wederom met de twee jongens op pad gegaan. Deze keer zijn we naar Piazza Michelangelo geweest, waar je een panoramisch uitzicht over de stad hebt. Je moet wel even drie gigantisch steile en hoge trappen op, maar hé dan heb je ook wat. Later troffen we ook Lars daar (een Duitse jongen die privé taallessen volgt op dezelfde school) en na een biertje in het zonnetje ging ik terug naar mijn appartement. ’s Avonds heerlijk gekookt en met mijn twee huisgenoten Alexandra en Nostia een wijntje gedronken en de hele avond in de keuken lekker zitten kletsen.

Al met al was het een zware en vermoeiende week. Heel veel nieuwe indrukken, elke ochtend moeilijke taallessen en door alle voor mij nog ‘vreemde’ geluiden in het appartement slaap ik ook niet heel goed. Nu mijn eerste week voorbij is en ik al behoorlijk begin te wennen, gaat de vermoeidheid hopelijk snel weg. Ik was vrijdagmiddag in ieder geval blij dat ik weekend had! Direct na de les zijn we met een groep van 8 leerlingen gaan lunchen in een café vlakbij de school (in de pauze om 11:00 gaan de meeste leerlingen hier ook koffie drinken, want leerlingen van de Koinè taalschool krijgen hier korting). Ann-Marie (een oudere vrouw uit Noorwegen) had net haar laatste les gehad en ging weer naar huis na drie weken in Florence te zijn geweest. Eenmaal aan tafel, terwijl we ons de lasagne en wijn goed lieten smaken, realiseerde ik me plotseling wat een geweldige ervaring dit is. Het wonen in het buitenland, het leren van een andere taal, het leren kennen van nieuwe mensen. Daar zaten we dan: Alec, Guylian, Danielle (mijn Duitse huisgenoot), Ann-Marie, Lars, het Amerikaanse echtpaar Angie en Doug en ik. Aan één tafel allemaal verschillende nationaliteiten en verschillende leeftijden, van jong tot oud, verschillende types, maar allemaal geïnteresseerd in het Italiaanse leven en de taal. De ervaring is fantastisch en ik voel me blij en gelukkig op dit moment. Ik ben zeer tevreden met de keuze om een tijdje in het buitenland te gaan wonen. Al is er één klein minpuntje: af en toe mis ik het reilen en zeilen in Nederland en natuurlijk mis ik ook mijn familie en vrienden.

Volgende week nieuwe kansen en ervaringen. Ik houd jullie op de hoogte! Groetjes vanuit bella Toscane.

A la prossima volta (tot de volgende keer!) Ciao!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Berber:
    23 maart 2013
    Hey lee!

Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!!
    Ik zal je snel weer een mail sturen over wat ik ondertussen weer allemaal gedaan heb! Vast niet zo bijzonder dan dat van jij haha. Fijn weekend!

Liefs Berber
  2. Tineke:
    23 maart 2013
    Zo, kan me voorstellen dat het dan wel heel vermoeiend is opeens, als het echt alleen maar italiaans is! Wat een omschakeling opeens :p Wel lekker dat je dan 's middags vrij bent :)
  3. Mem:
    24 maart 2013
    Hoi Letitia,

Prachtig verhaal en ook al stukken in het Italiaans. Ben blij dat je het zo naar de zin hebt. Gelukkig maar. Nou op naar de volgende week (en dan nog 10). Doe je best en pas een beetje op jezelf en rust ook af en toe wat uit. Tot de volgende blog met hopelijk nog meer mooie ervaringen.

Liefs, Mem
  4. Bart & Marie:
    25 maart 2013
    Ciao signora. we zijn best wel geloso op de mooie omgeving waar je zit en je maakt er een heel mooi verslag van.
    In juni kun je ons mooi Italiaans bijleren en we hopen dat je nog een heel fijne tijd hebt daar. Lukt vast wel.
    Ciao e arriverderci.
  5. Sytze:
    26 maart 2013
    Stoere verhalen hoor! Geniet er van! En Mem is al aan het aftellen ... ;-)) Gr. Sytze
  6. Cobie:
    Lieve Letitia,

Leuke verhalen. Ben blij dat je het naar de zin hebt. Ik hoop dat je nog veel leuke dingen mag beleven en veel leuke mensen mag ontmoeten. Zo'n ervaring neem je de rest van je leven mee.
    Ik zal je blog regelmatig lezen.

gr. je tante Cobie
  7. HInke:
    26 maart 2013
    Lieve Letitia, zó ken ik je weer: doorgaan tot het gaatje en nooit opgeven, ook al is het nog zo moeilijk! Wat leuk dat je veel internationale vrienden maakt. Het leven wordt daardoor volgens mij hartstikke boeiend. Straks ben je een compleet internationale diva, waarmee niemand meer de vloer kan aanvegen. Ik blijf het fijn vinden dat ik je kan volgen op je blog. Prachtig ook, die foto's en alle woordelijke impressies waarmee je ons verrast. Geniet alvast met volle teugen van je Paasweekend. Ik ben heel benieuwd hoe Italianen dit gaan vieren. Je gaat er vast wel iets over vertellen. Dat er heel hollands naar eieren moet worden gezocht, zal vast niet gebeuren!
    Tot de volgende keer en: GENIET, GENIET, GENIET.
    Liefs, Hinke.
  8. Ellen:
    27 maart 2013
    Hey Beyonce,

Davvero bello leggere tutte le vostre storie. E che bello che il tempo è bello lì, che è meglio che il freddo e la pioggia. E 'molto freddo, ma fortunatamente fodera. Ho anche fare un corso di lingua italiana. Italio che googli hahaha. Forza di tradurre, sembra chiaro da nessuna parte ..

bacio grande
    Ellen